Veel online ondernemers zijn specialist in SEO of SEA. Dat is jammer, want als je beide gericht inzet, dan verbetert je organische vindbaarheid (SEO) en kan je omzet snel groeien (SEA). In dit artikel leggen we uit hoe je dit het beste kan doen.
Adverteren geeft direct resultaat
Je bezoekers op je website groeien direct als je gaat adverteren. Maar adverteren kost geld, je kan ook kiezen om te gaan voor organische groei via SEO. Maar als je SEO en SEA complemtair en elkaar versterkend inzet, dan gebeuren er mooie dingen.
Het effect van SEA en SEO op elkaar
SEO staat voor Search Engine Optimalisation en advertenties (De A staat dan voor advertisment) verhogen niet direct hogere organische resultaten. Want Google ‘kijkt’ naar het gedrag van bezoekers op je website en/of webshop. Stel een bezoeker klikt op een advertentie naar je site en doorklikt naar je blog dan blijft hij langer hangen op je website. Dat kan een postieve impact hebben op SEO.
Kortom, advertenties kunnen indirect zorgen voor betere organische resultaten.
Zo gebruik je SEA in combinatie met SEO
De insteek van de redactie om vooral vanuit SEO te werken. Een beetje Hollandse zuinigheid: gratisbovenaan staan met een of meerdere zoekwoorden. Het is makkelijk om op deze manier een marketingmachine te bouwen
De uitdaging is dat het best lastig is om een goede positie te veroveren omdat het (doorloop)tijd kost. Toch is en blijft SEO waardevol maar naast SEA gaat het veroveren van een hogere positie sneller.
Het verschil tussen SEO en SEA
De meeste internet ondernemers denken om met SEA korte zoekwoorden te gebruiken, zoals ‘goedkope webhosting‘. Het is beter na te denken over bredere zoektermen. Die leveren misschien minder verkeer op, maar het is wel meer doelgericht.
Hoe kies je gerichte zoekwoorden voor SEO en SEA?
Op deze website bedenken en kiezen we bewust hele gericht zoekwoorden. Dat is de top van onze zoekwoorden piramide. Dit zijn keywords met een koopintentie, zoals ‘online business starten‘. Als iemand daarop zoekt, dan hebben we kern van onze doelgroep te pakken!
Je kunt ook proberen indirectie zoekwoorden te gebruiken. Een voorbeeld is als er gezocht worden online business, maar meer ‘Hoe kan ik een online business starten’ Daarvoor kan je een aparte landigspagina maken.
Youtube Ads en SEA
Youtube is – naast Google – de meest gebruikt zoekmachine. Je kan Youtube Ads gewoon beheren vanuit Google Ads, dus je hoeft geen aparte Ads manager te leren kennen. De variabelen zoals budget instellen werken hetzelfde.
SEA draait om tekst en met Youtube werk je met video.
Hoe kan ik beginnen met SEO en SEA
Leuk al die kennis, maar hoe kan ik starten met SEO en SEA?
Dat is afhankelijk van jou voorkeur en van je doelgroep. Heb je liever tekst en foto advertentie? Dan kan je Google Ads prima uit te voeten. Een Adwords account aanmaken is eenvoudig, al moet je wel een Google account hebben.
Maar SEO en SEA zijn complementair. Zorg in ieder geval dat je SEO op orde is. Ga daarna zelf – of besteed het uit – met SEA aan de gang. Google geeft uitgebreide uitleg, zodat je met enige geduld aan de slag kan gaan met SEA.
Verviervoudig je websitebezoekers
SEO cursus van 10 modules
- Je leert hoe je met Search Engine Optimalization (SEO) kan scoren in zoekresultaten
- Informatie over content strategie en de perfect website inrichting
- Leer hoe je keyword research doet, artikelen SEO-proof schrijft en een concurrentieanalyse
- De digitale cursus bevat handson online videolessen, werkboeken en een online community
- Levenslang toegang tot SEO cursus, inclusief de updates
- Hoge beoordeling van de cursisten (minimaal 8,5)
